Zomerweelde
Kijk hier voor foto’s
Tijdens de Boot Holland van 2008 vernamen we van één van de bezoekers van onze stand dat er een boottype met de naam Zomerweelde bestaat. Het zou de voorloper van de Vrijheidsklasse zijn.
Slechts 6 exemplaren zouden er gebouwd zijn.
De interesse gewekt natuurlijk. Zoeken in oude bladen en tijdschriften leverde het volgende op:
In 1942 werd er door het V.N.V.W. een prijsvraag voor het ontwerpen van een nieuwe wedstrijdklasse uitgeschreven. Uit de Waterkampioen van 1942 citeren we het volgende:
De prijsvraag was voor het ontwerp van een kieljachtje met 12 m2 doek, van voldoende snelheid en beweeglijkheid om voldoening te geven in wedstrijden vooral voor jeugdige zeilers. Bijzondere aandacht werd voorts gevraagd voor de stabiliteit, opdat het gewicht van de bemanning niet van overwegend belang zou behoeven te zijn, een voorwaarde, waarbij ook gedacht werd aan jonge zeilers, die meestal nog niet over het lichaamsgewicht beschikken om een zeer ranke boot voldoende recht te houden. Dat verder geschiktheid gevraagd werd voor het maken van tochten, terwijl amateur-
Een zeer groot aantal ontwerpers, niet minder dan 55 inzendingen kwamen binnen, had zich aangegord om den strijd met deze voorwaarden en met malkander te voeren. Al werd hierdoor het werk van de beoordeelings-
Ook de beoordeelingscommissie moest zoo te werk gaan, wilde zij ooit tot een beslissing komen. Ieder lid heeft zich eerst zelfstandig van elk ontwerp, na grondige beschouwing, afgevraagd: is dit een aanvaardbare oplossing van het gestelde probleem? Dat deze vraag voor vele ontwerpen met neen moest worden beantwoord, is niet verwonderlijk. Wel merkwaardig is het, dat bij vergelijking der zelfstandige beoordeelingen bleek, dat slechts één ontwerp genade had kunnen vinden in de oogen van alle vijf juryleden. Dit was het ontwerp „Zomerweelde", dat na grondige bespreking met den eersten prijs werd bekroond. Een viertal ontwerpen werd door vier der commissieleden als een mogelijke oplossing beschouwd, terwijl in totaal 18 ontwerpen volgens minstens twee leden der jury voor een nadere bespreking in aanmerking kwamen.
Deze bespreking gaf het resultaat, dat de commissie eenstemmig van oordeel was, dat aan geen der ontwerpen een tweede prijs kon worden toegekend, omdat tegen alle drie ontwerpen, die hiervoor in aanmerking zouden kunnen komen, min of meer ernstige bezwaren werden gevoeld. Zoo werd de beslissing genomen, de beschikbare 2e en 3e prijzen samen te verdeelen over drie 3e prijzen, die werden toegekend aan de ontwerpen „Kilpalipursi", „Maasjol" en „Supercanoe", die wij hier in alphabetische volgorde noemen.
Via Marktplaats zijn we op het spoor van één van deze bijzondere boten gekomen. We konden hem als Stichting Oud-