De 22m2 klasse.


Hij bestaat nog steeds. Al heeft hij de laatste jaren een sluimerend bestaan geleid. Sinds een jaar of 6 is er geen deelname meer aan de  Sneekweek. Van de 71 schepen die vanaf 1934 gebouwd zijn is nog een respectabel aantal van 32 schepen bij de klasse bekend. De 22m2 was eens het vertier van de Friese notabelen die met elkaar in de wedstrijden om de eer streden. Zo kreeg architect Abe Bonnema de boot als Delftse student van zijn vader, de Commissaris van de Koningin Linthorst Homan liet zelfs een tweede 22m2 bouwen, kreeg directeur Bouwes van de Coöperatieve Condens fabriek Friesland een 22m2 cadeau van de boeren bij zijn 25 jarig jubileum en liet veefokker/exporteur Hoite Schaap in 1960 de 63 bouwen. Overigens werden alle vier deze schepen in Bergum bij jachtwerf Zijlstra gebouwd. Het verhaal gaat dat sommige eigenaren pas aan boord stapten wanneer het schip volledig was opgetuigd. LEES VERDER →

RESTAURATIES


Er wordt weer druk geklust door diverse mensen om weer boten klaar te maken voor de volgende zomer.

We hebben hier wat foto’s:


de Brunica (een Spoorklasse uit 1910) is inmiddels in de vaart en was te zien tijdens het Oud-Zeilend-Hout Evenement 2011 in Paterswolde. Nog niet met een passend tuig maar dat is er inmiddels ook!


de Iris (een 7m10)


de FD 71 (de oude boot van Joop Helder)


De Olympia, een knikspantboot gebouwd rond 1920(?) is bij Leo Heijne beland en die gaat er vast weer iets bijzonders van maken.



NIEUW-ZEILEND-HOUT


Als ik geen oude boot kan restaureren dan maar een nieuwe gebouwd, dacht Frits Meiring waarschijnlijk. Hij ging net als zijn vader aan de slag met het bouwen van een ZM.

Op zijn site doet hij daarvan verslag. Echt de moeite waard!!